15نوامبر 2023 - مقامات بهداشتی و کارشناسان در روز جهانی دیابت گفتند: اقدامات مؤثر و مدیریت بیمار برای پیشگیری و کنترل بهتر دیابت، ضروری است.

تخمین زده می شود که حدود 10 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان به دیابت مبتلا باشند و تقریباً نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند. سالانه حدود 6.7 میلیون مرگ ناشی از دیابت در سراسر جهان رخ می دهد. پیش بینی می شود تا سال 2030، تعداد 643 میلیون دیابتی در جهان وجود داشته باشد.

حدود 12.8 درصد از بزرگسالان چینی دیابت دارند. در شانگهای، بروز دیابت در افراد بالای 35 سال 21.6 درصد است. کمیسیون بهداشت شانگهای که در حال ایجاد یک شبکه ی پزشکی در سطح این شهر برای غربالگری، مداخله، تشخیص، درمان و مدیریت دیابت است، گفت: در میان بیمارانی که تحت درمان هستند، تنها 30 درصد سطح قند خون خود را تحت کنترل دارند.

برای کمک به کنترل بهتر دیابت، بیمارستان Ruijin شانگهای برنامه ای را برای راه اندازی 1000 مرکز مدیریت متابولیک(MMC) برای ارائه ی خدمات به 10 میلیون دیابتی آغاز کرده است تا میزان بروز دیابت را در چین 1 درصد، و عوارض مرتبط با دیابت را تا 10 درصد کاهش دهد.

فناوری های نوین

تاکنون در بیش از 1100 بیمارستان در چین مراکز مدیریت متابولیک تاسیس شده است.

به گفته دکتر وانگ ویکینگ، مدیربخش غدد و متابولیسم بیمارستان Ruijin، این مراکز بر اساس فناوری‌های هوشمند، مدل مراقبت‌های بهداشتی جدیدی را از طریق داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، محاسبات ابری و اینترنت اشیا برای بهبود کارایی پزشکی، اثرات و نتایج درمان بیماران، تشکیل شده‌اند.

دکتر وانگ گفت: بیمارانی که مدیریت MMC ما را دریافت کرده‌اند، شاهد اثرات بسیار مثبتی بوده‌اند. "نرخ کنترل دیابت" از 18.72 درصد به 44.66 درصد افزایش یافته است، در حالی که افرادی که توانسته اند به سطح استاندارد فشار خون، سطح گلوکز و چربی خون دست یابند، از 6.12 درصد به 17.15 درصد افزایش یافته است. این داده ها به این معنی است که مدیریت صحیح ارائه شده توسط مراکز مدیریت متابولیک می تواند کمک کند که خطر ابتلا به عوارض مختلف مرتبط با دیابت، ناتوانی و در نهایت مرگ و میر این افراد، کاهش یابد.

او افزود: مدیریت MMC ما می تواند الگویی برای سایر مراکز درمانی در سراسر جهان باشد.

به گفته متخصصان، افراد باید هر سال پس از رسیدن به سن 40 سالگی سطح قند خون خود را آزمایش کنند و افراد در معرض خطر دیابت باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنند و ورزش و تحرک بدنی خود را افزایش دهند. افراد چاق با کاهش وزن می توانند خطر ابتلا به دیابت را تا حد زیادی کاهش دهند.

"تغذیه مناسب، ورزش، دارو، آموزش بهداشت و غربالگری منظم قند خون، پنج اقدام کلیدی برای مدیریت دیابت هستند".

منبع:

https://www.shine.cn/news/metro/2311152482/